Me, myself and my self esteem

Jag kan framstå som kaxig, självsäker och en tjej med gott självförtroende. Jag önskar såklart det var fallet. Jag har sedan tidig ålder fightats med mitt självförtroende och med känslan att jag räcker till som jag är. Jag dömer mig själv svinhårt och har en prestationsångest som få. Tyvärr är det här typiskt för tjejer, att inte tro på sin egen förmåga och inte kunna vara nöjd för det man presterar.

Idag har det blivit så tydligt att jag nästan ramlar av stolen. Vi har fått en uppgift på handledningen, att spela in ett samtal med en klient utifrån det förhållningssätt vi arbetar med. Det skall sedan skickas iväg till Sthlm för bedömning och sedan ska vi lyssna på det i gruppen. Allt för utveckling och för att bli bättre på det jag gör. Ingen prestige och handledaren har så gott han kan försökt tona ner detta. Idag gjorde jag mitt första samtal. Det gick såklart svindåligt för det hade jag redan bestämt innan. Hela samtalet fokuserade jag på att "göra" rätt istället vara avslappnad och samtala så som jag vanligt gör. Nu har jag lyssnat på skiten och inser hur dålig jag är. Samtidigt som jag fattar att vi gör det här för att LÄRA OSS och inte för bedömning så skäms jag. Jag skäms för jag är så dålig. Sen skäms jag för att jag skäms och yada yada och yada!

Jag vet ju att jag inte är sämre än någon annan och jag vet att ingen kommer sitta och tänka, "SHIT hon är sämst" men ändå kan jag inte vara nöjd med mig själv. Varje gång jag hamnar i en sån här situation inser jag hur mycket jag måste jobba med detta. Jag vill inte vara så jävla dömande mot mig själv och tycka att jag är så pissdålig. För jag är precis lika bra som alla andra, det vet jag rent förnuftsmässigt. Tyvärr kan jag inte känna det inombords, utan istället känner mig bara så okunnig, dum och otillräcklig.  Varför ska det vara så för? Dumt och ovärt om du frågar mig!

Nu, mer OS och kanske medaljer!?!

X

Kommentarer
Postat av: Konstapeln

Vet att det inte hjälper men precis sådär känner ju de flesta som ska prestera i liknande uppgifter, iaf jag!! Du är ju en grymmans tjej o soctant:) Kram på dig!

2010-02-17 @ 20:58:10
Postat av: ida

Du är väl för tusan bästa soctanten!

Dessutom har du fått ett klädmärke uppkallat efter dig, cool va?!

http://nelly.com/productOverview.asp?qNavigation=brands&qNavigationBrand=532&qBrand=532&language_id=1&gender=1&qSiteId=1

2010-02-18 @ 01:05:23
URL: http://idaerikson.blogg.se/
Postat av: eremo

Jag håller med föregående talare. Jag vet exakt hur du menar och vi alla dras med det lite till mans. Men vi får sluta upp med det, slå oss för bröstet och faktiskt inse hur jävla bra vi är!

2010-02-18 @ 17:28:42
URL: http://eremo.blogg.se/
Postat av: Karin

Ni är så rara =) Puss och tack!!!!

2010-02-18 @ 21:39:56
URL: http://karinrosa.blogg.se/
Postat av: Katariina

Hej!

Kom på att jag inte varit inne på din blogg på evigheter, så jag surfar in och landar här. Kan inte låta bli att kommentera.

Vet PRECIS hur du känner! Jag har blivit ombedd ett flertal gånger att få bli filmad för att kunna utvärderas efter ett arbetssätt (där man BARA tittar efter styrkor), men jag har TOTALVÄGRAT! Jag tror nämligen, i förnuftet, att jag är ganska dålig och att en del nog skulle tycka "Shit hon är sämst". Du har kommit långt med att åtminstone i förnuftet veta att du är lika bra som alla andra. Jag vet ju inte alls hur du är som soc.tant eftersom jag inte sett dig arbeta, men som jag känner dig så är du en medmänniska med ett enormt hjärta och engagemang för andra. Du är en god lyssnare och en GÖRARE, du nöjer dig inte med att lyssna, du arbetar aktivt för förändring till det bättre. Du är otroligt engagerad! (Du ska veta att jag många gånger beundrat ditt engagemang) Du bryr dig. Med dessa egenskaper kan du inte vara annat är en BRA soc.tant.

Lycka till med lärandet och jag beundrar dig för ditt MOD, att du inte totalvägrat, som jag :)

2010-02-20 @ 14:42:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback