En socialsekreterares funderingar

Jarå, så var det där här med att vara socialsekreterare. Folk och fä har ju en massa föreställningar om vad man pysslar med och knappt jag visste innan jag själv blev en. Men nu är jag en sådan där tant" som sitter bakom sitt skrivbord och bestämmer vilka som är "snälla" nog att få pengar. Jag får ju en extra bonus då jag valt missbrukare som med eventuellt pågående missbruk verkligen vill ha pengar (serri så är missbruk jävligt spännande att jobba med för er som e sugna!). Jag har ju jobbat ungefär en månad inom socialtjänsten och förstår nu vidden av vad man pysslar med. Varje dag lär jag mig nya saker och tror nog att jag kommer fortsätta lära mig i år framöver. Det är en hel vetenskap det här med ekonomiskt bistånd.

Som alla jobb har man bättre och sämre dagar. Vissa dagar blir man kallad inhuman, hotad och blir allmänt tilltufsad...

Sen kommer sådana här dagar som idag.  En sådan där dag då man trivs på jobbet och är nöjd. Idag har jag plitat lite på en utredning, betalat ut lite stålar, pratat med klienter, filat på en arbetsplan ,gett några goda besked samt gett några mindre roliga besked och dagen har gått fort. Jag har haft och göra mest hela tiden men har ändå inte stressat som en blådåre.

Idag var det kul att vara socialsekreterare och kompis det går bra nu =)

Tjiihoooooo!

X

Kommentarer
Postat av: Stina

Måste bara säga att trots att jag storgråtit fler än en gång (ja, fler än tjugo gånger) det senaste året på grund av jobbet, kommer jag att sakna socialsekreteraryrket nåt enormt!! Så det är skoj och bra att vara soc.kärring, även om det inte är alla (eller någon) som tror det... Barn och ungdomar är härliga att jobba med!!

Bra att du trivs vännen =) Kramar

2008-06-25 @ 21:50:09
Postat av: h.

Men alltså, hur jobbigt måste det inte vara att säga till folk att de inte får pengar? Eller är det av uppenbara skäl då? Eller jobbiga byråkratiskäl? Hårt jobb verkar det vara i alla fall.

2008-06-26 @ 12:44:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback