Den goa götebosskan!

Igår tror jag att jag nådde ett nytt lågvattenmärke (no offence alla goa göteborgare om ni nu kommer ta illa upp.)

Jag tycker att den goa götebosskan är en himla käck dialekt, jag kan mysa när man hör den urtypiska melodin som ljuder med allt vad den innebär. Ord och läten som la, gött, gör bra, bamba och änna är med flera ord som cirkulerar flittigt around the town och har skapat någon sorts trygghet. Jag vet att jag är hemma.

Då jag själv inte kommer här ifrån svänger jag mig inte så vansinnigt med dessa ord. La har jag börjat använda men annars är jag högst ogöteborsk i min dialekt (även om min mor påstår att jag börjar få den göteborgska melodin vilket inte stämmer mamma, haha). Jag skulle nog känna mig väldigt onaturlig om jag skulle försöka med den dialekten på allvar. Har från en källa fått höra att min göteborgska imitation är riktigt dålig.

Igår hände det. Jag satt i ett samtal och det bara kom flygande ur mig för första gången

Ja, men det är änna bra att det känns så.

Jag fick stanna upp mig själv och repetera vad som just kommit ur min mun och jag blev nästan lite paff.

Jag vill bara meddela att jag flyttar nu till Strängnäs. Herregud, vad händer med mig? Jag ska inte leka med ord jag inte bemästrar. Jag är blott en närking och ska hålla mig till mina gnällande iiiiiiiiii och den helt löjligt oattraktiva melodin. Det är dagens lärdom! man ska alltså inte syssla med saker man inte kan.

Jag KAN inte prata göteborska, haha!

X

Kommentarer
Postat av: eremo

ha ha ha!!!
ja passa dig kvinna, behåll din sjukt fula närkingska istället.

Postat av: sara

hihi!!..Det var det roligaste jag hört på länge! Göteborg påverkar oss mer än vi anar, vi får nog emigrera snart...

2007-09-05 @ 14:33:31
Postat av: Moster

hmm.... se på hur det gick för mor din... västgötskan försvann och ersattes av den närkingska dialekten, jag tänker inte uttala mig om den. Så stannar du i götet så är det bara en tidsfråga :P

2007-09-05 @ 22:30:49
URL: http://gutta.blogg.se
Postat av: Karin

Eremo: Jo, jag ska!!!den behärskar jag ju ivf...
Sara: Ja, emigrerar du emd mig till Strängnäs eller? Jag är ingen go gumma, eller inte än ivf...
Moster. Mamma har ju inte så farligt med dialekt tycker jag, hon gnäller inte mycket in my opinion!Men du har nog rätt, snart är jag en go gumma som drar Kålle å Ada vitsar, hihi!

2007-09-06 @ 15:16:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback