Äntligen!

Som Gert Fylking brukar säga och nu är det min tur!

Jag läste en artikel i tidningen och fan, jag tror det finns lite hopp för mänskligheten. Då jag skrev min C-uppsats om detta ämne och det är lite av en hjärtefråga blev jag helt varm och go!Jag tror jag bloggat om detta förr, känns som vid detta lag har jag nog bloggat om allt två gånger men detta är värt att upprepas.

Australien har fått en ny premiärminister, Kevin Rudd som till skillnad från den förre nöten verkar ha kloka åsikter. Till att börja med tänker han jobba för att få ut de Australiensiska soldaterna ur Irak, tackar! Han tänker även satsa på miljön (hurra hurra) men det som framförallt berörde mig och gör mig glad är hur han planerar att hantera "problemen" med urinvånarna.

Men let me tell you! Aboriginerna har bott i Australien i över 50 000 år och de sista par hundra åren kom vi vitingar på besök och bestämde oss för att vara mindre trevliga. Redan från början var det bestämt att aboriginernas kultur skulle raderas och att "vita" normer skulle gälla.  Mellan cirka 1920-1970 tvångsomhändertogs aboriginska barn från sina familjer för att assimileras in i det "vita" samhället. De placerades antingen i en vit familj, utan någon kontakt med sin ursprungsfamilj eller så bodde de på institutioner för aboriginska barn. Detta skedde alltså i lagens namn. Många av dessa barn fick utstå fruktansvärda övergrepp, både sexuella, fysiska och psykiska. Som ni förstår är detta något som än idag påverkar aboriginerna i form av förtroende till det vita samhället och många sår är fortfarande inte läkta. Världen har även förlorat ett arv då mycket kultur, språk och traditioner försvann.

Den förre premiärministern John dumhuvud Howard som var en konservativ stolle vägrade be om ursäkt för "the stolen generation", han beklagade sig litegrann men ansåg inte att en ursäkt var på sin plats. Många aboriginer vill ha en officiell ursäkt, för att kunna fortsätta med läkningsprocessen. Det har nu den nya premiätministern utlovat!  Jag förstår att det här inte är lösningen på de stora problem som aboriginerna har om man tittar på hur de lever idag. Aboriginerna lever i snitt 20 år kortare än en vit man, har svåra problem med alkoholism, självmord, arbetslöshet, sjukdomar drabbar de hårdare (exempel diabetes) men det är fan en start.

Om ni tycker det är ett spännande ämne så tipsar jag er att se the rabbit proof fence, en film som ger en bild av hur det såg ut och gick till under dessa år!

Vi här i Sverige kanske skulle titta lite på hur vi behandlat våra egna samer  och hur vi integrerar människor som kommer hit men vet ni vad, det blir ett annat blogginlägg...

Jaja, det var dagens lilla historielektion!tack för idag, slut för idag...

X

Kommentarer
Postat av: ny

mycket intressant!

Postat av: Stina

Den nye premiärministern kan prata svenska också... Inte lika stort och bra som att han satsar på urinvånarna (vilket är riktigt riktigt bra!!) men ändå...

2007-11-27 @ 22:20:39
Postat av: Karin

Ny: Ja, herregud, det är väldigt spännande och då jag bottt där har jag sett hur brutalt dåligt behandldae de blivit och blir....

Stina: Ja, jag läste det med, tokigt. Träffat många svenska backpackers i sina dagar kanske, hehe...vi svenskor är ju poppis där....

2007-11-28 @ 18:39:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback